Sådan kan kognitiv terapi hjælpe dig

Terapi kan for mange have en gavnlig og brugbar effekt til at have med egne lidelser at gøre. Metakognitiv terapi er en fremgangsmåde med potentielt effektive redskaber, der kan have positiv effekt på fx stress og angst. Disse lidelser kan være invaliderende i en sådan grad, at du ikke kan leve et normalt liv.

Herunder kan du læse mere om generelle informationer om metakognitiv terapi, og hvordan det kan have en positiv påvirkning på dig og din lidelse.

Nyttige redskaber med metakognitiv terapi

Med en ekspert i metakognitiv terapi kan du få nyttige og brugbare redskaber til at mestre din egen stress og angst – for blot at nævne nogle eksempler på lidelser. De er uddannede i netop denne terapiform, og ved, hvordan de skal videregive de brugbare redskaber, der kan have stor hjælp hos andre.

Det kræver nemlig redskaber for at kunne beherske denne slags lidelser, og selvom det kan virke umuligt, er det faktisk muligt at flytte det et tåleligt sted hen, hvor man kan lære at leve med det, ved at have kontrollen.

Få hjælp til stress og angst

Hvis du lider af stress eller angst, kender du sikkert alt til den grimme og mørke følelse af, ikke at have styr på- eller kontrol over din egen krop og dine egne tanker. Det kan være frustrerende og endda en oplevelse af håbløshed og magtesløshed.

Med hjælp fra Joanna Izabelle og metakognitiv terapi, kan du få hjælp til at vende din situation tilbage til et mere normalt liv. Det kan nemlig fylde i sådan en grad, at du ikke formår at leve dit liv. Derfor opsøger mange hjælp, i håbet om, at de kan få deres normale hverdag tilbage.

Det kræver mestring med tiden

Når du får givet redskaberne, kræver det mestring af disse. Det betyder, at du skal prøve dem igen og igen og igen, for at kunne mestre dem. Det er lidt som at lære en hvilken som helst anden ny ting. Det kræver tid og øvelse.

Derfor kan der undervejs opstå frustrationer over, ikke at formå at anvende redskaberne efter hensigten. Men bliv ved og hold i. Det kan lade sig gøre, og når først du begynder at fornemme metodernes gavnlige effekt, begynder du at kunne fornemme lyset for enden af den endeløse og mørke tunnel. Og dette lys er muligt at gå efter og nå hen til.

Du skal lære at leve med det på en positiv måde

Det, de fleste gør forkert er, at kæmpe mod fx angst. De ønsker at fjerne sig fra det igen og leve normalt, som de gjorde en gang. Denne tilgang er ikke gavnlig. I stedet er pointen ved metakognitiv terapi, at du skal lære at acceptere og leve med angsten. Den er en del af dig. Den er en del af alle. Vi har brug for angsten til at navigere i livet. Dem, der lider af angst, er dem, der gør for meget ved tankemylderet. Dette kan man få vendt til at være gavnligt igen. Og denne pointe med ikke at kæmpe imod det er et vigtigt første skridt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.