Vil du lade folk besøge dit museum online?

Det online univers vinder i dag større og større indpas. Det betyder, at man for alvor skal lade sig selv inspirere af de mange online muligheder, der byder sig, når man vil blive ved med at være en stærk spiller på markedet – og det er faktisk lige meget, hvad der er for en virksomhed, du er beskæftiget inden for.

Noget nyt, der viser sig, er dog, at det især også er underholdnings- og kulturbranchen, der tager de online initiativer til sig. Og derfor kan det for dig som museumsansat også være nu, du skal gribe internettet.

Start op de mange små skridt

Når du skal i gang online, er der mange små ting, du skal have styr på. Det er for eksempel noget, der gør sig gældende med et domæne, som du skal have købt. Det gælder et webhotel, som du skal have dig lejet ind på – og her er det en fordel at bruge det bedste webhotel i Danmark.

Når du har styr på domæne og plads på en server, kan du udvælge en platform og begynde at designe din brugerflade, så den bliver grafisk pæn, men også brugervenlig for både dig selv som redaktør og dine fremtidige brugere.

Vær kreativ i din brug med din hjemmeside

Og så skal du til at være kreativ. Når først du har en hjemmeside, er du nemlig klar til at byde dine museumsgæster inden for. Det kan du blandt andet gøre via virtuelle udstillinger, som kun kan beskues og købes adgang til online, men det kan også være online rundvisninger eventuelt med en guide, der fortæller noget om de værker, der er en del af turen. På den måde kan der også laves forskellige ture alt efter, hvad man finder interessant.