Verdens største museum for videospil

Computerspielemuseum Berlin er verdens største museum for videospil.

Museet blev grundlagt af fire personer: Horst-Jürgen Gerhardt, Stefan Luckow, Uwe Maier og Dirk Schüttemeyer. Gerhardt og Luckow var journalister, der skrev om videospil for det tyske magasin Power Play. Maier var en spiludvikler, der arbejdede på Commodore 64-porten af arkadespillet Donkey Kong. Schüttemeyer var iværksætter og ejede en computerforretning.

De fire grundlæggere havde forskellige grunde til at ville oprette museet. Gerhardt og Luckow ønskede at bevare videospillenes historie. Maier ønskede at vise, at videospil kunne være kunst. Schüttemeyer ønskede at skabe et sted, hvor folk kunne spille videospil.

Museet åbnede sine døre for offentligheden den 8. august 1997. Det var oprindeligt placeret i et gammelt stormagasin i Berlin-Mitte. I 2006 flyttede museet til sin nuværende placering i Karl-Marx-Allee. De nye lokaler er tre gange større end de gamle og har plads til flere udstillinger og arrangementer.

Museet er åbent hver dag fra kl. 10 til 18. Adgang koster 7 € for voksne, 5 € for studerende og 3 € for børn under 12 år. Der er også rabatter for familier og grupper. Den første onsdag i hver måned er der gratis adgang for alle.

Computerspielemuseum Berlin er verdens største videospilmuseum. Det ligger i Berlin i Tyskland og blev grundlagt i 1997. Museet har over 300 udstillinger, herunder tidlige arkadespil, konsolspil og pc-spil. Museet har også et bibliotek med over 50.000 bøger og magasiner om videospil. Hvis du nogensinde er i Berlin, skal du sørge for at tjekke det ud!

Læs flere nyheder om videospil, online gaming og professionel esport på esportscafe.dk