Historie bag alufælge

Har du nogensinde spurgt dig selv hvornår de første alufælge kom?

Hvis du nogensinde har undret dig over hvornår de første alufælge kom og hvorfor. Så læs med her. 

Alufælge  er i dag et styling element til din bil, som er svær at tænke væk. De sidder stort set på alle biler, i hvert fald om sommeren. Når det kommer til vinter er der stadig nogle som kører med de kedelige sorte stålfælge, fordi det er mere praktisk. 

Alufælge bliver i dag endda tit monteret direkte på fabrikken. Bilen ser nemlig ganske enkelt smartere ud med et stylish hjul, der ikke bare har et par huller og en sort lakering. De føres i dag i et utal af varianter, størrelser og farver. Har du en orange bil, så kan du uden problemer finde et par fælge med organge farve på. 

Spørgsmålet er hvordan de endte der og hvorfor. 

I 1924 kom de første alufælge til live hos Bugatti. De blev introduceret på deres Type 35, der fik et nyt bremsestystem. Her skulle alufælgen reducere vægten, i forhold til den tungere stålfælge. Det skull være med til at bilen kunne køre hurtigere. Hvilket dengang ikke blot kunne gøres ved at optimere motoren. Dengang var biler langt fra så effektive i motoren som de er i dag. Samtidig havde alufælgen en større masse, der også hjalp med at køle det nye bremsesystem. 

Efter krigen begyndte flere og flere at implementere alufælge på deres biler. Hvilket i starten både var for kølingen og for at spare vægt. Det havde på bilerne dengang en stor virkning hvad fælgene vejede. 

I dag er de regulært set ikke længere lettere end stålfælge. Det hænger dog sammen med at de er blevet meget større end stålfælge. De bliver lavet i 20, 22, 24 og større tommer. Hvilket gør at de vejer langt mere end stål. Det er heller ikke længere så vigtigt, med de motorer biler kører med. I dag er alufælge udelukkende blevet et styling element. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.